Sakit tengkuk a.k.a sakit leher akibat tersalah posisi tidur atau salah bantal...






Salah tido? Salah bantal? Salah posisi? huhuhu... sume dipersalahkan.. dan aku ari ni merana sakit leher.. sebab salah posisi tido? sape yang pernah jadi mcm ni? apa ubat nya? apa petua nya? so bagi mengurangkan kesakitan dan leher aku dah jadi robocop... so aku try la google untuk mendapatkan sedikit petua kurangkan sakit leher... dan bantal harus dipersalahkan.. ahaakkss..


SENAMAN RINGAN

Step 1:

Lakukan regangan pada bahu dan leher dengan menggerakkan leher ke kiri dan ke kanan secara perlahan. Ketegangan pada leher terjadi kerana adanya kontraksi di bahagian bahu dan leher yang biasanya disebabkan oleh stress atau tekanan.


Disarankan melakukan regangan ini waktu pagi selepas bangun tidur dan kalau rasa muscle mula menegang. Langkahnya adalah dengan cukup sekadar menggerakkan kepala dengan memusing mengikut arah jarum jam atau sebaliknya perlahan-lahan 9 macam cikgu selalu ajar masa mula-mula nak warming up masa sekolah dulu tu). Lakukan secara berulang sampai muscle mula terasa mengendur.

Step 2: 

Boleh guna apa saja krim penghilang rasa sakit, macam tiger balm kat bawah ni yang ada rasa mentol yang panasnya efektif melepas rasa tension pada muscle tu dan sendi yang menegang. 

Step 3: 

Jumpalah doktor berdekatan anda dan dapatkan nasihat perubatan serta vitamin yang boleh membantu melegakan dan menghindari kita dari rasa tension

Step 4: 

Tapi kalau  alergi dengan ubat, boleh juga hilangkan rasa tegang kat bahu atau tengkuk yang kaku tu dengan air panas atau sejuk. Kalau tak tahan panas, boleh ambil beberapa ketul air batu/ketul ais, letak dalam bekas plastik atau tuala, wrap aje kat leher korang. Letaklah dalam 5 hingga 10 minit. Nak buat berulangkali pun boleh...tak salah, cuma pastikan stok air batu banyak kat peti ais tu sudahlah.
 .


JEMUR BANTAL

haa ni tips dan petua turun temurun omak nenek moyang dulu-dulu... kata mak ku kalau jadi mcm ni senang je caranya.. ambik bantal yang kite tido tu.. tepuk2 bagi tekstur dalam bantal tu sama rata.. so jemur la bantal tu sehari... lepas tu bila dah jemur dan tepuk-tepuk tido balik dengan bantal tu.. selawat lah 3x mohon sakit leher ni hilang.. insyallah... mujarab..




No comments: